Cat 320 Z-Rent 860x480 grønn ramme.png

Pon Rental lanserer Z-rent

Berger, Skedsmo. Publisert 01.03.21

Det har blitt hvisket litt om Z-rent noen måneder og Pon Rental har brukt nesten et år på å kartlegge markedet og potensialet for utleie av fossilfrie maskiner. På pressekonferansen 18.februar ble Z-rent offisielt lansert og de første maskinene rullet inn i utleieparken. “Dette blir avsparket for et utrolig spennende konsept for oss”, sier Morten Opheim, daglig leder i Pon Rental.

Siste uken av februar er de første maskinene på plass hos de første kundene. To 310 Z-line og en 320 Z-line. Skanska, Veidekke og Gast Entreprenør er det første som leier maskin av den nye utleiedivisjonen under Pon Rental, Z-rent. Skanska signerte leiekontrakten under Z-rent og Z-line lanseringen fredag 19.02. Runar Rostad, maskiningeniør i Skanska, måtte si seg imponert over egenskapene til den nylanserte 24-tonneren som om få dager vil gå i gravearbeid på Fornebu.

Ole Marek Partyka, avdelingsleder for Pon Rental på Østlandet, er uten tvil spent på responsen fra kundene de nærmeste dagene når kundene skal sette de batterielektriske maskinene i arbeid. “Det er en overgang å gå fra diesel til batterielektrisk driftet maskiner, men vi har god dialog med kunden og teamet som har utviklet maskinene.” sier Ole Marek. “Vi regner egentlig ikke med å se maskinene så mye i bakgården da etterspørselen allerede er høy.”

Å sette i sving en elgraver stiller mange krav til anleggsplassen der den skal operere med tanke på tilgang til stabil strøm. Arbeidsdagen må også planlegges rundt oppstart av maskinen og lading. Dette kan for mange være uvant, men det er ikke så ulikt å gå fra å kjøre fossilbil til elbil. Pon Equipment, som har utviklet Z-line maskinene, har allerede 4 år med erfaring på batterielektrisk gravere. De har hatt en bratt læringskurve og ser at skal entreprenøren satse på elektriske maskiner er det en stor fordel å skaffe seg kompetanse på el.

Z-rent er et tilbud for entreprenører som ikke kan vente på egen maskin eller ønsker å finansiere egen elmaskin. Flere og flere prosjekt i de store byene krever bruk av fossilfrie maskiner. Dette løser Z-rent med å tilby en utleieflåte som møter miljøkravene til urbane anleggsplasser. Utleieflåten er også tenkt å utvides med flere modeller, og maskintyper for å dekke behovet til markedet. Med flere og flere utslippsfrie anleggsplasser i storbyene og regjeringens handlingsplaner for fossilfrie anleggsplasser i transportsektoren fra i år og fram til 2030 - er det absolutt fornuftig og på høy tid med et satsingsområde innen el-drevne anleggsmaskiner. De tre første Z-line-maskinene i utleieflåten er startskuddet for den utslippsfrie satsingen til Pon Rental gjennom Z-rent - et startskudd som bidrar til en mer bærekraftig framtid.

Morten Opheim (t.v) og Erik Sollerud (t.h) i pressekonferanse

Runar Rostad i Skanska signerer avtale om leie av 320 Z-line av Z-rent.

Ole Markek Partyka, avdelingsleder region øst, har stor tro på utleie av elgravere.

Hold deg oppdatert

Registrer deg her og gå ikke glipp av siste nytt innen våre produkter, tjenester og teknologi.

Kontakt Tilbake Icon - Contact Sticky Cross
  • Call
  • Arrow

Ring oss

Send oss en e-post

Hvordan foretrekker du at vi kontakter deg? *

ELLER FYLL UT SKJEMA HER:

Fyll ut skjemaet nedenfor, så kontakter jeg deg så snart som mulig.

Hvordan vil du at vi skal kontakte deg? *
web-monitoring-ok